۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷

معاون سابق وزیرخارجه طالبان در گفت‌وگو با مهر:

برنامه زمانی خروج آمریکا از افغانستان در نشست بعدی مشخص می‌شود

برنامه زمانی خروج آمریکا از افغانستان در نشست بعدی مشخص می‌شود

وحید مژده گفت: در نشست بعدی طالبان با نمایندگان آمریکا، جدول زمان‌بندی‌شده‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تهیه خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روند مذاکرات صلح افغانستان با طالبان اخیرا شکل جدی تری به خود گرفته است و چندی پیش نمایندگان طالبان در ابوظبی با نمایندگان کشورهای آمریکا، عربستان و پاکستان دیدار و گفتگو کردند.

افزون بر این نمایندگان این گروه طی سفر به تهران با مقامات ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو داشتند.

وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و مقام سابق طالبان(معاون وزیر خارجه طالبان) در گفت‌وگویی اختصاصی با مهر اظهار داشت که مذاکرات بین طالبان و آمریکایی دستاوردهایی داشته است و به‌ موجب آن امیدواری‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان افزایش‌یافته است.

مژده  تصریح کرد که آمریکایی‌ها از طالبان خواسته‌اند، برخی مطالب که از سوی رسانه‌ها در ارتباط به عدم تمایل آمریکا برای خروج از افغانستان منتشر می شود را جدی نگیرند، چراکه آن‌ها برای خروج از افغانستان مصمم هستند.

به بیان مژده در مجموع تلاش‌هایی که برای صلح در افغانستان صورت گرفته بی‌سابقه و بی پیشینه بوده است و یک امیدواری بسیار بزرگی را ایجاد کرده که در نشست مسکو هم مشاهده شد.

این آگاه امور طالبان در ارتباط به تأثیرات نشست مسکو گفت: جناح های مختلفی که در نشست مسکو شرکت داشتند همه روی یک مسئله توافق داشتند که حضور نیروهای خارجی در افغانستان صلح را به مخاطره می‌اندازد و باید این نیروها از افغانستان خارج شوند.

مژده می‌گوید اجماعی که به بهانه صلح در افغانستان به وجود آمد باعث شد که مشکلاتی که در گذشته بین گروه‌های مختلف با طالبان وجود داشت تا حد زیادی کمرنگ شود.

این کارشناس سیاسی افغان یادآور شد که در نشست مسکو همه خواستار صلح بودند تا جنگ در افغانستان به پایان برسد.

مژده بیان داشت در نشست بعدی طالبان با نمایندگان آمریکا در ۲۵ فوریه (۶ اسفند) دو طرف در مورد چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تهدید نشدن کشورهای دیگر از خاک افغانستان گفتگو می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها به نتیجه مطلوب برسد تا افغانستان عملاً به‌ سوی صلح و ثبات سوق داده شود.

مژده در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که آمریکا با هزینه‌های هنگفتی که در افغانستان داشته است، بعد از توافق صلح به‌صورت کامل این کشور را رها کند و میدان را برای رقبای دیرینه خود خالی کند اظهار داشت: آمریکا به هر صورت باید افغانستان را ترک کند، نیروهای خارجی که شامل ۴۸ کشور می‌شوند به افغانستان لشکر کشیده‌اند و بعد از ۱۸ سال به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ بی‌فایده است و حالا این نیروها راهی دیگر به‌جز خروج از افغانستان ندارند، اگر بمانند باید جنگ را ادامه دهند. در حال حاضر این کشورها به این دلیل حاضرشده‌اند که افغانستان را ترک کنند چرا که نمی‌خواهند درگیر یک جنگ بی‌ نتیجه در افغانستان باشند، به نظر من آمریکایی‌ها در رابطه با اینکه باید از افغانستان خارج شوند تصمیم جدی دارند.

مژده در ادامه بیان داشت که در مذاکرات ابوظبی آمریکایی‌ها خواهان حضور بخشی از نیروهای خود در افغانستان برای آموزش و ترمیم جنگ‌افزارهای آمریکایی که در اختیار نیروهای افغان قرار دارد شده‌اند، اما این درخواست به‌صورت کامل از سوی طالبان رد شده و به آمریکایی‌ها گفته‌ شده است که حتی حضور یک نظامی آمریکایی تحت هر نامی که باشد پذیرفتنی نیست و همه نیروهای آمریکایی باید افغانستان را ترک کنند.

مژده در ادامه گفت: ۶ روز پس‌از این واکنش طالبان،  آمریکایی‌ها قبول کردند که نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند بعد از آن تصمیم گرفته شد که دو گروه کاری در مورد خروج نیروها و اینکه از خاک افغانستان دیگر کشورها تهدید نشود رایزنی داشته باشند.

به گفته مژده بعد از نشست ابوظبی قرار بر این شد که دو طرف در دور بعدی مذاکرات جدول زمان‌بندی‌شده‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تهیه کنند و در مورد خطر تروریسم و ریشه‌کن کردن آن در افغانستان نیز به نتیجه برسند.

این آگاه امور طالبان در ادامه گفت: صحبت‌هایی که طالبان کرده‌اند امیدواری‌ها را بیشتر کرد که توافقاتی صورت گرفته است اما یک نکته را به ما گفتند که بسیاری از مسائل هست که در رسانه‌ها منتشر می شود که آمریکایی‌ها هم گفته‌اند که این موضوعات را جدی نگیرید موضع ما همین است که قصد خروج از افغانستان را داریم.

مژده در بخش دیگری از این گفتگوی خود در ارتباط به شایعاتی که حاکی از ایجاد دفاتر سیاسی طالبان در ایران دست‌به‌دست می‌شود خاطرنشان ساخت: طالبان تأکید بر ایجاد دفتر سیاسی در قطر داشتند تا در آنجا مذاکرات صورت گرفته شود در مورد ایجاد دفتر سیاسی در کشورهای دیگر به هیچ صورت تقاضایی از سوی طالبان مطرح نشده است.

کد خبر 4545583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha